YinYoga

YinYoga

“Konsten att släppa taget och stilla sinnet”

Slappna av på djupet med lugn yinyoga. 

Yinyoga är en avkopplande prestigefri yogaform som alla, oavsett tidigare erfarenhet, kan utföra. Den är också ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, cykling, styrketräning och andra sportsliga aktiviteter. 

I yinyogan utgår var och en utifrån sina förutsättningar och vi fokuserar framförallt på bindväven (facsia)  kring höften, låren, bäckenet, och nedre delen av ryggen. Än så länge är ordet fascia ganska okänt. Tidigare ansågs fascian som ett ganska ointressant fodral åt musklerna. Man skar bort den för att frilägga muskler och ben. Men fascia är levande vävnad och det översta lagret hittar man 2 millimeter under huden. När fascian stelnar, stelnar vi. När den är elastisk är vi mjuka och rörliga. På senare tid har det kommit flera nya studier om fascian och 2007 hölls en internationell kongress om fascia vid Harvard Medical School, för att uppmärksamma all kunskap.

YinYogan utförs liggande eller sittande med avslappnande muskler och under en längre tid, ca 5 minuter i varje position. Yinyogan ger dig därmed också en övning i medveten närvaro där du riktar uppmärksamheten inåt och lägger fokus på att omfamna det som är och pågår för stunden. 

Bindväven påverkas av vår livsstil, vårt klimat, stress, sjukdomar. Det kan uppstå stagnation som kan ge upphov till blockeringar i form av smärta, värk, stelhet, obehag, oro, rastlöshet både i kropp och sinne. 

 Yinyoga är stressreducerande och kommer åt det parasympatiska nervsystemet- ditt lugn och ro system. När du ligger ca 5 min i varje position blir bindväven avslappnad och smidig. Du smörjer och mjuknar upp bindväven igen som en inre massage. Cirkulationen i kroppen kommer igång och du har skapat ett flöde i kroppen. En läkningsprocess i kroppen påbörjas såväl fysiskt som psykiskt. 

I yinyogan får du möjlighet att vila hjärnan och det viktiga här och nu är andetaget. Med hjälp utav ditt andetag kan du nå avspänning och därmed komma åt bindväven. Andetaget och fokus på avslappning är själva nyckeln.